نکات مهم در طراحی پوستر فیلم

طراحی پوستر, پوسترهای فیلم فیلم‌های عالی نیز فرصت‌های تجاری عالی هستند. فیلم هایی مانند آواتار و سریال شوالیه تاریکی نمونه های خارجی هستند و سریال های اخراج و جدایی نادر از سیمین نمونه های داخلی این گونه فیلم ها هستند. امروزه ساخت یک میلیارد دلار در فیلم ها چیز عجیبی نیست. در ایران بیشتر فیلم‌های فیلمسازان بزرگی چون مهرجویی، کیمیایی، کیارستمی و… . . بیش از چند صد میلیون تومان می فروشند. اما آیا تا به حال به این فکر کرده ایم که چگونه این فیلم ها این همه فروش دارند؟ چگونه مخاطب را تشویق به تماشای فیلم می کنید، در حالی که هنوز آن را ندیده است؟ پاسخ این سوالات را می توان در یک کلمه خلاصه کرد: تبلیغات. اگر فیلمی تبلیغ نشود، ممکن است هرگز آن را نبینید. حالا این فیلم را اسکورسیزی ساخته یا بقال خیابان شما! یکی از موثرترین راه ها برای بازاریابی فیلم، پوستر است. در این پست یاد می گیرید که جلب توجه کنید، علاقه ایجاد کنید و مردم را به سینما ببرید 1) جلب توجه 1.1) دزدیدن نگاه عابران ساده ترین فرمولی است که هر طراحی خوب باید بداند.الف از توجه به معنای جلب توجه و از علاقه به معنای علاقه مند و جالب بودن، د از تمایل و ا از عمل به معنای عملکرد و واکنش می آید.این فرمول اساس فعالیت هزاران کمپین تبلیغاتی بوده است. مهمترین مرحله این فرمول مرحله اول است، یعنی جلب توجه عابران و ترغیب آنها به نگاه. استفاده از تصاویر تحریک آمیز و پر زرق و برق برای جلب توجه رهگذران ضروری نیست. اگرچه این یکی از بهترین راه ها برای جلب توجه است و جای تعجب نیست که چرا هالیوود به این نوع فیلم ها روی آورده است! طراحان می توانند با استفاده از تصاویر بازیگران فیلم و یا با نمایش بخشی از فضای فیلم (کمدی، عاشقانه، اکشن، ترسناک و …) در داخل پوستر، داستان فیلم را برای بینندگان قابل درک کنند. برخی از پوسترهای کلاسیک هیچ یک از آنها به طور منحصر به فردی زیبا نیستند و هیچ یک از آنها در طراحی نمادین نیستند. اما استعداد زیادی در جلب توجه مردم دارند. استفاده از پس زمینه های متحرک و پر زرق و برق، تصاویر سر و گردن بازیگران فیلم و نور از جمله راه هایی است که رهگذر را برای چند دقیقه به بیلبورد نگاه می کند.1.2) نمادگرایی، نمایش به جای گفتن مؤثرترین پوسترهای فیلم نمادین هستند و موضوع (جنبه اخلاقی و دراماتیک فیلم) را بدون توسل به روایت نمایش می دهند.از تصاویر استفاده می کنند. اکنون این تصویر می تواند نمای نزدیک از بازیگر وحشت زده یا چکمه های جنگجوی فیلم (منظورم استفاده از تصویری از یک شی از فیلم است که به نوعی موضوع فیلم را نشان می دهد) یا یک گرافیک ساده (مثلاً پوسترهای مینیمال – این پست را ببینید). این روش می تواند به یکباره تاثیر، توجه و علاقه ایجاد کند.بدن جنیفر یک نمونه کلاسیک از پوسترهای نمادین است. پوستری که تقلیدی عجیب(!) از پوستر TrueBlood دارد. در این پوستر از جذابیت جنسی، فضا و تضاد زیادی برای جلب توجه رهگذران استفاده شده است. این پوستر همچنین به شما ایده ای از محتوای فیلم می دهد. این امکان فروش گسترده فیلم را به بینندگان و طرفداران ژانر ترسناک فراهم می کند. همه اینها با تصاویر انجام می شود 2) ایجاد علاقه 2.1) ایجاد انگیزه برای تماشای فیلم ممکن است با فیلمی برخورد کنید که در آن استفاده از نمادگرایی و تصاویر انتزاعی با فیلم سازگار نباشد. به عنوان مثال، فیلم شما یک درام جدی یا هیجان انگیز است که نمی توانید آن را با نمادگرایی توضیح دهید.در این حالت، استفاده از تصویری که به بیننده درباره داستان فیلم ایده بدهد، بهترین ایده ای است که می توانید داشته باشید.بسیاری از بهترین پوسترهای فیلم مدرن از تصاویری استفاده می کنند که بیننده را در وسط یکی از صحنه های فیلم قرار می دهد و تنش و انگیزه زیادی را برای تماشای فیلم در بیننده ایجاد می کند. تصاویری که یکی از شخصیت های اصلی فیلم در حال حل مشکل بزرگی است. شخصی به پوستر نگاه می کند و احساس می کند که باید فیلم را ببیند تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است، پوستر برتر فیلم Innuendo از این روش استفاده کرده است. بیننده پس از دیدن تصویر بالا، قسمت زیادی از فیلم را نمی گیرد. فقط درک کنید که فیلم جنبه سورئال یا حتی روانشناختی دارد. شاید گرمایش زمین یا یک رویداد طبیعی دیگر باشد. در واقع گرافیست عمدا بیننده را گیج و کنجکاو نگه می دارد. زیرا تنها راه رهایی از این کنجکاوی حضور در مقابل گیشه سینماست. این نوع طراحی بهترین روش برای طراحی پوستر فیلم های داستانی و روانشناسی است. چنین دانشی به سختی به دست می آید، اما با تمرین می توانید به راحتی به آن دست پیدا کنید. می توانید پوسترهای فیلمی را که دوست دارید طراحی کنید.برخی از دانش آموزان تنها زمانی انگیزه کار را دارند که پول در میان باشد! ابتدا تمرین کنید، سپس دستور بگیرید، کار خوبی بدهید و در نهایت انتظار پول داشته باشیددر عین حال این تمرینات مجموعه ای از نمونه های زیبا و خلاقانه را برای شما ایجاد می کند. به خاطر داشته باشید که استفاده از نمادها و رنگ‌های ساده که از دل فیلم بیرون آمده‌اند می‌تواند یک راه معجزه‌آسا باشد. نام کیارستمی به تنهایی کافی است تا هوادارانش با دیدن فیلم جدیدش به فکر فرو بروند! اما شنوایی عادی برای من چطور؟ من اصلاً کیارستمی را نمی شناسم یا سبک کیارستمی را دوست ندارم، چگونه باید خودم را متقاعد کنم که فیلم را ببینم؟ اینجاست که ما گرافیست ها باید طرفدار و غیر طرفدار داشته باشیم. همیشه باید در نظر داشته باشید که شاید هیچ کس جیمز کامرون را نشناسد، پس سعی کنید چیزی را روی پوستر فیلم او قرار دهید که دیگران را جذب فیلم کند. اینجاست که اگر بتوانید آنها را (غیر طرفداران) به فیلم بکشید، آن را ساخته اید. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ پوستر Inglourious Basterds را در بالا ببینید.این فیلم توسط یکی از مشهورترین فیلم های جهان و در هنر هفتم ساخته شده است، اما این پوستر تبلیغاتی تقریباً چیزی در مورد این کارگردان بزرگ نمی گوید.دلیلش هم این است که طرفداران تارانتینو به خوبی می دانند که این فیلم ساخته اوست. از سوی دیگر، طرفداران جدیدتر علاقه چندانی به داستان این کارگردان ندارند. در نتیجه، دلیل توضیح این پوستر در مورد تارانتینو چیست؟ طرفداران قدیمی که می دانند این محصول تارانتینو است، سپس فیلم را تماشا می کنند. بنابراین در اینجا باید روی طرفداران و بینندگان جدیدتری تمرکز کنیم که هرگز نام تارانتینو را نشنیده اند. به طور کلی مردم عادی بیشتر با بازیگران ارتباط دارند تا با تهیه کنندگان و کارگردانان. بنابراین کشیدن تصویر یکی از بازیگران اصلی فیلم یا نوشتن نام او با حروف درشت اثر تبلیغاتی بیشتری دارد. البته به خاطر داشته باشید که قرار دادن تصویر بازیگران روی پوستر فیلم تنها یکی از راه های جذاب ایجاد جذابیت است. اما این روش تقریباً استراتژی تبلیغاتی تمام پوسترهای فیلم ایرانی است.این مشکل تا جایی پیش رفته که در سایت عفراوی مطلبی در مورد این پوسترها نوشته شده و نویسنده از آنها به عنوان پوستر اصلی یاد کرده است! زیرا پوسترهای فیلم ایرانی از دید نویسنده فقط عکس بازیگران بود.2.3) سبک: نگاهی متناسب با فیلم چه در حال بازاریابی یک فیلم هنری باشید یا یک فیلم پرفروش، سبک مهم است. برخی از پوسترهای فیلم به یاد ماندنی، جسورانه از سبک های هنری خارق العاده استفاده کرده اند. چیزی که این پوسترها را به خاطر هنرشان از رقبای هنری جدا می کند (معنی کنایه آمیز. منظورم پوسترهایی است که فقط هنرمندان آن را درک می کنند و مردم عادی نمی فهمند) و ناکارآمدی آنها، سازگاری سبک پوستر با خود فیلم است. و مواد تبلیغاتی شما پوستر Watchmen در بالا نمونه ای کلاسیک از استفاده موفق از این تکنیک است. طراح با استفاده از رنگ زرد در کنار رنگ های سرد در پس زمینه و ایجاد سبک کمیک توجه علاقه مندان به کتاب را به خود جلب می کند. همچنین این پوستر دقیق است زیرا از همان نوع تصویرسازی در فیلم استفاده شده است (یعنی برای نمایش مفاهیم فیلم، نه مثلاً تصویرسازی کتاب). این سازگاری به حدی است که می توان از این پوستر حتی برای کاور دی وی دی و سایر مطالب تبلیغاتی استفاده کرد.3) نکات مهم 3.1) تمایل مداوم به سایر قالب های تبلیغاتی در نهایت پس از اکران و اکران فیلم با یک شکست بزرگ روبرو خواهید شد.مشکل تغییر اندازه پوستر کاور DVD فیلم. بسیاری از فیلم های تولید شده از طرح های متفاوتی برای جلد دی وی دی نسبت به پوسترهای تبلیغاتی خود استفاده می کنند. با این حال، در میان فیلم های پرمخاطب و پرهزینه، پوستر همچنان به عنوان جلد DVD استفاده می شود. یعنی نقاط برجسته پوستر، عنوان و تصاویر باید به همان اندازه که روی پوسترهای غول پیکر دیده می شود در یک DVD کوچک قابل مشاهده باشند، پوستر پارک ژوراسیک این نکته را رعایت کرده و در برش های بزرگ و کوچک به خوبی دیده می شود. پوستر شما برای مدت طولانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بنابراین باید شفاف و قابل تغییر اندازه باشد. علاوه بر این حتی روی جلد نیز توانایی انجام فرآیند جلب توجه و ایجاد علاقه را دارد 3.2) قابل فهم بودن اگر فیلم سریالی است این را نشان دهید سریال هایی هستند که همیشه در راس قرار داشتند. دفتر فروش بلیط من دلیل خوبی برای این دارم. برخی از پرفروش ترین فیلم های این مجموعه هستند. مثل سریال هری پاتر.از فیلم‌هایی که هم از نظر تجاری و هم در جشنواره‌ها عملکرد خوبی داشتند تا فیلم‌های صرفاً تجاری، فقط تعداد کمی می‌توانند فروش خوبی را به اندازه فیلم‌های این مجموعه تضمین کنند.به همین دلیل است که پوسترهای فیلم سریال اغلب با شماره اول این مجموعه مرتبط هستند. معمولاً با عنوان بزرگ بالای بوم و تصویری که به سرعت در پوستر قابل درک است، بهترین نمونه پوسترهای سری The Godfather هستند. هر سه از سبک طراحی و بحران و موفقیت تجاری فیلم های قبلی برای بازاریابی و جلب توجه بینندگان استفاده کرده اند.
منبع: خوی وب
بیشتر بخوانید:  مراحل حذف پس زمینه ویدیو در اندروید